Πέμπτη 8 Απριλίου 2010

Η τμηματοποίηση της αγοράς είναι αναγκαία και στο web marketing




Η τμηματοποίηση αγοράς, είναι ο καθορισμός του κοινού (target group) στο οποίο θέλουμε να απευθυνθούμε. Είναι η βάση κάθε προσπάθειας για αύξηση των πωλήσεων, είτε πρόκειται για τη διεθνή καμπάνια web marketing μιας μεγάλης πολυεθνικής, είτε για τις προσφορές που θα κάνει από το blog του ένα συνοικιακό μαγαζάκι. Ο λόγος, που είναι τόσο αναγκαία η τμηματοποίηση της αγοράς, είναι πολύ απλός: δεν είμαστε όλοι ίδιοι ούτε και έχουμε τις ίδιες ανάγκες.


Έχω ακούσει από πολλούς επιχειρηματίες να λένε ότι το προϊόν τους απευθύνεται σε όλους, είναι καλό για όλους, επομένως δεν υπάρχει ανάγκη τμηματοποίησης της αγοράς. Αυτό είναι το μεγαλύτερο λάθος που μπορεί να γίνει στο web marketing. Καταρχήν γιατί, στην πραγματικότητα δεν υπάρχει προϊόν που να «είναι καλό για όλους». Αν υπήρχε, τότε θα ήταν το μοναδικό που δεν έχει ανταγωνισμό, αφού τα υπόλοιπα δεν θα είχαν λόγο ύπαρξης. Το ότι ένα προϊόν είναι καλό ποιοτικά και προσφέρεται στη σωστή τιμή, δε σημαίνει ότι «κάνει για όλους». Οι καταναλωτές αποφασίζουν βάσει μιας σειράς πολλών και διαφορετικών κριτηρίων και γι αυτό η απόφασή τους είναι απρόβλεπτη.

Αλλά ακόμα κι αν υπήρχε ένα τέτοιο προϊόν, πάλι θα ήταν αναγκαία η τμηματοποίηση της αγοράς για λόγους επικοινωνίας. Με τον ίδιο τρόπο θα μιλήσουμε από ένα blog, στον έφηβο και στο συνταξιούχο? Στον απόφοιτο πανεπιστημίου και στον απόφοιτο δημοτικού? Στον υπάλληλο και στον επιχειρηματία? Στον μοντέρνο και στον συντηρητικό? Στον Χριστιανό και στον άθεο? Στον άντρα και στη γυναίκα?

Χωρίς τη σωστή τμηματοποίηση, κάθε προσπάθεια αύξησης των πωλήσεων, μακροπρόθεσμα είναι καταδικασμένη σε αποτυχία. Κι αυτό ισχύει και για το blog marketing, αφού οι κοινότητα των bloggers, είναι ανομοιογενής δημογραφικά, κοινωνικά, μορφωτικά, ψυχογραφικά. Η γλώσσα που θα χρησιμοποιηθεί αλλά και τα tags με τα οποία θα εμφανίζεται το blog στις μηχανές αναζήτησης, εξαρτώνται από το target group, από το κοινό που έχουμε αποφασίσει να στοχεύσουμε.

Χτίζοντας λοιπόν μια καμπάνια web marketing –από την πιο μικρή ως την πιο μεγάλη- χωρίς σωστή τμηματοποίηση αγοράς, είναι σαν να χτίζουμε πάνω στην άμμο. Παλάτι ή καλύβα, δεν έχει σημασία. Κάποια στιγμή θα πέσει...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου