Δευτέρα 26 Απριλίου 2010

Στρατηγική internet marketing και keywords: όταν οι λέξεις κρίνουν το νικητή!

Στο internet marketing υπάρχει μια ιδιαιτερότητα: οι ενεργητικοί χρήστες του internet που αντιδρούν συνήθως στις ενέργειες άμεσου marketing. Μια καμπάνια web marketing πρέπει όχι μόνο να λαμβάνει υπόψη αυτή την ιδιαιτερότητα, αλλά και να σχεδιάζεται με βάση αυτή.
Στο web marketing διακρίνουμε -σε γενικές γραμμές- δυο κατηγορίες επιχειρήσεων, σε σχέση με την online στρατηγική marketing που θα ακολουθήσουμε: τις επιχειρήσεις "χαμηλού" ενδιαφέροντος -που είναι και η μεγάλη μάζα των επιχειρήσεων- και τις επιχειρήσεις "υψηλού" ενδιαφέροντος. Η κατηγοριοποίηση αυτή γίνεται με βάση το επίπεδο ενδιαφέροντος του καταναλωτή κι όχι με βάση τη χρησιμότητα: ένα αρτοποιείο προφανώς παράγει πιο χρήσιμα προϊόντα από ένα τουριστικό γραφείο, αλλά ξοδεύουμε πολύ χρόνο για να συλλέξουμε πληροφορίες πριν αγοράσουμε ένα ταξίδι, ενώ δε χρειαζόμαστε σχεδόν καθόλου πληροφορίες για να αγοράσουμε ένα καρβέλι ψωμί. Συνήθως το επίπεδο του ενδιαφέροντος του καταναλωτή, εξαρτάται από το ύψος της επένδυσης για την αγορά του αγαθού αλλά και της αναμενόμενης ζημιάς που θα προκύψει από μια λάθος αγορά. Για παράδειγμα, ένα ταξίδι κοστίζει πολύ περισσότερο από μια επίσκεψη σε γιατρό, αλλά ένας γιατρός που δεν είναι καλός θα μας προκαλέσει πολύ μεγαλύτερη ζημιά από ένα αποτυχημένο ταξίδι.
Ας δούμε τώρα στην πράξη, τη σημασία που έχουν όλα αυτά στο internet marketing. To internet marketing ξεκινάει πάντα από το Google: σε ποια keywords θέλουμε να εμφανίζεται το ιστολόγιό μας και οι διαφημίσεις μας. Ας πούμε για παράδειγμα ότι έχουμε ένα κατάστημα ρούχων casual. Οι περισσότεροι -για να μην πω όλοι- ιδιοκτήτες μιας τέτοιας επιχείρησης θα σου πουν ότι τα keywords που θέλουν για το ιστολόγιό τους (ή το site τους) είναι: μόδα, νεανική μόδα, νεανικά ρούχα, casual ρούχα, κλπ. Με αυτά τα keywords θα χτίσουν την online marketing καμπάνια τους. Και θα πετάξουν τα λεφτά τους! Τα keywords που επιλέξανε είναι τελείως λάθος!
Για να καταλάβουμε το γιατί, πρέπει να μπούμε για λίγο στη θέση του χρήστη του internet, που είναι και ο δέκτης των ενεργειών marketing. Όσο "ιντερνετάκιας" κι αν είναι, όταν θα θελήσει να αγοράσει ένα μπλου τζιν, είναι μάλλον απίθανο ότι θα ψάξει για το μαγαζί που θα πάει στο web. Το πιθανότερο είναι ότι θα κατεβεί στην αγορά και θα κοιτάξει τις βιτρίνες! Άρα... ποιος θα ψάξει στο google για "μόδα, νεανική μόδα, νεανικά ρούχα, casual ρούχα..."? (Διευκρίνιση: δεν μιλάμε εδώ βέβαια για online shops αλλά για επιχειρήσεις που με το internet marketing θέλουν να φέρουν τους χρήστες στην έδρα τους ή στα σημεία πώλησης των προϊόντων τους.)
Ο ιδιοκτήτης μιας τέτοιας επιχείρησης -που προφανώς είναι "χαμηλού" ενδιαφέροντος- αν θέλει να φέρει τους online δυνητικούς πελάτες του στο blog του, θα πρέπει να τους "συναντήσει" στα διαδικτυακά "μέρη" που συχνάζουνε, να μιλήσει τη γλώσσα τους, να ενδιαφερθεί για τα ενδιαφέροντά τους. Για να γίνει όμως αυτό, πρέπει πρώτα να ξέρει ποιους ψάχνει, ποιο είναι δηλαδή το target group του. Να έχει κάνει δηλαδή σωστή τμηματοποίηση αγοράς - που όπως έχουμε ξαναπεί, είναι η βάση του web marketing- και να έχει επιλέξει σαφές κοινό-στόχο (target group). Εξάλλου το blog του -γιατί η βάση μιας τέτοιας καμπάνιας πρέπει να είναι ένα σωστό επιχειρησιακό blog, ένα web site δεν προσφέρει τίποτα- πρέπει να είναι δομημένο έτσι ώστε να αγγίζει τα ενδιαφέροντα του target group.
Θα μου πείτε τώρα "Τι τμηματοποίηση αγοράς για ένα μαγαζί με casual! Όλοι έχουμε τουλάχιστον ένα μπλου τζιν στη ντουλάπα μας!" Συμφωνώ. Όμως, όχι το ίδιο μπλου τζιν. Υπάρχουν τα κλασικά τζιν, τα σκισμένα τζιν, τα τζιν με κουμπιά ή φερμουάρ, τα πετροπλυμένα τζιν, τα χιπ-χοπ τζιν.... Τα τζιν από την Αθηνάς, τα levis, τα DKNY! Υπάρχει ένα άλλο τζιν για τον καθένα μας!
Αν υποθέσουμε ότι στο συγκεκριμένο παράδειγμα το target group είναι 15 - 25 ετών, μεσαίας οικονομικής θέσης, κυρίως μαθήτριες/μαθητές και φοιτήτριες/φοιτητές, ή νέες και νέοι εργαζόμενοι που ζουν ακόμα με τους γονείς τους. Τα ενδιαφέροντά τους θα είναι σε σχέση με τη μουσική, τον κινηματογράφο, τις σχέσεις, τη διασκέδαση. Το blog του καταστήματος, θα πρέπει να περιέχει ανάλογα θέματα, που να σχετίζονται όμως και με τη μόδα π.χ. "Τι να φορέσετε στο πρώτο ραντεβού", "Τι μάρκα μπλου τζιν φορούσε ο Σάκης στο "Alter Ego" και άλλα τέτοια. Έτσι, τα keywords μπορεί να είναι: ραντεβού, πρώτο ραντεβού, σχέσεις, μπλου τζιν, Σάκης Ρουβάς, Alter Ego... και πολλά άλλα που θα μπορούσε να αναζητήσει ένας χρήστης που ανήκει στο target group της επιχείρησης.
Όλα τα παραπάνω δεν ισχύουν στην περίπτωση μιας επιχείρησης "υψηλού ενδιαφέροντος", π.χ. φροντιστήρια και σχολές, ιατρικές υπηρεσίες, γραφεία ταξιδίων και ξενοδοχεία. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να χρησιμοποιηθούν keywords που περιγράφουν επακριβώς τη δραστηριότητα της επιχείρησης, αφού ο χρήστης-υποψήφιος πελάτης, ακριβώς επειδή το ενδιαφέρον του είναι υψηλό για τα προϊόντα/υπηρεσίες της, θα αναζητήσει πληροφορίες γι αυτά στο διαδίκτυο και θα τα αναζητήσει με το όνομά τους (π.χ. "ταξίδια-Ευρώπη").
Η επιλογή των keywords είναι ο σημαντικότερος παράγοντας που θα καθορίσει την επιτυχία ή την αποτυχία μιας internet marketing καμπάνιας. Λάθος keywords, σημαίνει πολύ απλά, χρήματα πεταμένα στα σκουπίδια. Αλλά και χαμένες ευκαιρίες ανάπτυξης. Κατά τη διαδικασία επιλογής keywords, η συμβουλή ενός ειδικού στο web marketing είναι απαραίτητη. Και δεν θα κοστίσει τίποτα: ίσα-ίσα που θα κάνει και οικονομία!

3 σχόλια:

  1. Δυστυχώς, κάνω κι εγώ το λάθος να βάζω στο μαγαζί μου λάθος keywords!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το μαρκετινγκ τελικα δεν ειναι ευκολη υποθεση!Ωστόσο δεν είναι κι ευκολο να βρεις "ειδικο" που να είναι πραγματικά ειδικός στο μαρκετινγκ. Έχει γεμίσει ο τόπος από παντογνώστες που θέλουνε μόνο να πουλήσουνε τις υπηρεσίες τους και τελικά δεν ξερουνε τίποτα. Γι αυτό εμπιστευομαι εσενα γιατι δε νοιαζεσαι μονο μα πουλησεις.
    Θέλω να σε ρωτήσω: εγώ έχω ένα εστιατόριο στη Ναξο που δουλεύει μσχεδον αποκλειστικά με τουριστες. Είναι χαμηλού ή υψηλού ενδιαφέροντος? Τι λέξεις να χρηισμοποιήσω?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δημητρα, η περίπτωση τουριστικού εστιατορίου είναι πιο περίπλοκη, γιατί ο τουριστικός προορισμός είναι υψηλού ενδιαφέροντος και το εστιατόριο... ανάλογα! Εσύ πρέπει να σκεφτείς: ποιοι άνθρωποι έρχονται στο εστιατόριό σου? Τι νομίζεις πως θα τους ενδιέφερε? Φυσικά το πιο εύκολο είναι να βάλεις keywords όπως Naxos, Greek islands κλπ. Μπορείς εύκολα να βρεις τους υποψήφιους πελάτες σου ανάμεσα στους ανθρώπους που σκοπεύουν να επισκεφτούν τη Νάξο. Το θέμα είναι, έχει το μπλογκ σου αρκετά καλό περιεχόμενο για να τους κερδίσεις σαν "αναγνώστες"? Προσφέρεις πληροφορίες γι αυτό που τους ενδιαφέρει (διακοπές στη Νάξο)? Είναι διασκεδαστικό ή χρήσιμο?

    ΑπάντησηΔιαγραφή